BOŽANSKO I DEMONSKO U LEONARDA DA VINCIJA

000001 03/08/2019 No Comments

BOŽANSKO I DEMONSKO U LEONARDA DA VINCIJA

“Leonardo je Hamlet povijesti umjetnosti koju svatko od nas mora rekreirati za sebe.”

Kenneth Clark

Ove se 2019. godine obilježava petsto godina od smrti Leonarda da Vincija. U povodu velike obljetnice na njezinom sam izmaku koncipirao izložbu posvećenu renesansnom geniju.

Izložbu čine dva dijela. U prvom su radovi nastali 1980. – 1983. godine. Izlagani su 1982. u zagrebačkoj Galeriji Schira te u milanskoj Palazzo Sormani na izložbi naslova ,,Leonardo a Milano 1482 – 1982″ priređenoj u povodu jubileja Da Vincijeva boravka i rada u službi obitelji Sforza. Stari su radovi koncipirani na osnovu Leonardove zaokupljenosti prolaznošću i smrti. U njima se također odražava ona tipična Da Vincijeva sklonost za binarnu opoziciju lijepog i ružnog. Ljepote i ružnoće izgledaju moćnije jedne zbog drugih. Le bellezze con le bruttezze paiono più potenti l’una per l’altra. Nastojao sam da se u tim radovima u nadrealističkom slogu rimuju lijepo i ružno te da se duh estetičara i anatoma izrazi kroz preobrazbe organskih formi, kroz eroziju puti, deformaciju oblika.

Drugi dio izložbe čine recentni radovi na kojima su, za razliku od starih kompozicija, organske forme komponirane s geometrijskim elementima linija i ploha što simbolički ukazuje na Leonardovu zaokupljenost geometrijom i matematikom, odnosno proučavanje čovjekove anatomije i proporcija ljudskog tijela. Na tom su principu zasnovani likovi Svete Ane, Cecilije Gallerani i Mona Lise Gioconde te asamblaž ,,Vitruvijev čovjek u kružnici”. U njima se simbolički također odražava spoj dvojnosti Leonardove stvaralačke prirode, stvarno i imaginarno; mistično i racionalno, istančani poetski osjećaj i analitička preciznost.

Enigma Leonardovog genija očituje se i u radikalnim promjenama načina izražavanja, u redu i kaosu, u kontroliranoj radnji i oslobođenoj energiji, što je vidljivo u majstorovim kompozicijama ,, Posljednja večera” i ,,Bitka kod Anghiarija”. Na osnovu ovih Da Vincijevih djela nastale su dvije istoimene kompozicije u kojima sam u suvremenom duhu likovnog izraza želio naznačiti njihov sakralni, odnosno svjetovni karakter. Instalacija ,,Posljednja večera” odražava jedinstvo radnje i mjesta euharistijskog misterija. Krv preobražena u vino bit će prolivena na Raspeću. Tako se formira simbolički križ na kompoziciji kao središnji akcent instalacije. Tijelo Kristovo je pretvoreno u kruh, razlomljeni kruh (fractio panis) postaje mistično tijelo koje je u komadima aplicirano na površini platna s imenima Isusovih učenika. Stolnjak posljednje večere je istovremeno i Kristov mrtvački pokrov.

Crtež ,,Bitka kod Anghiarija” (,,Bitka za zastavu”) bazira se na Rubensovoj kopiji izgubljenog Leonardovog originala. Činjenica da je flamanski majstor uradio spomenutu kopiju dodatno potvrđuje Leonardov smisao za pokret i dinamiku, za uzbudljivu dramatičnost i ekspresiju u izrazu, što će biti posebno blisko umjetnosti baroka i romantizma. Srčana agresivnost ratnika s animalnom snagom konja izražava brutalnu violentnost sukoba ratnika za zastavu. Pazzia bestialissima kako je Da Vinci okarakterizirao surovost ratovanja. U obradi ovog Leonardovog motiva koristio sam, osim transformacija organskih oblika, i apstraktne elemente, slobodne linije i akvarelne mrlje kao likovne ekvivalente krvi, krika, prašine… što se oslobađaju u klimaksu bitke kod Anghiarija.

*****

Naslov izložbe izveden je iz oprečne percepcije Leonardovog genija. Božansko – tvorac savršene mistične ljepote, estetičar, apologet ljubavi i pronalazač. Demonsko – optužen za sodomiju, seciranje leševa, mizantrop koji filozofiju pretpostavlja kršćanstvu. Po mnogima Giocondin osmijeh ima nešto demonsko, neki ,,demonski čar” kako ga je definirao Richard Muther.

Zadovoljstvo mi je što mogu i ovim putem pozvati čitatelje mog bloga. Bilo bi mi drago kada bi svojim prisustvom, ukoliko ste u mogućnosti, došli na otvorenje moje izložbe posvećene Leonardu da Vinciju. Otvorenje će se održati u  Studiju Moderne galerije ,,Josip Račić”, Margaretska 3 . u subotu  u 12 h. Ulaz je za sve posjetitelje besplatan.

S poštovanjem,

Dimitrije Popović

 

Kategorije : Umjetnost
Oznake :