PRAKTIČNI SAVJETI REDATELJIMA-POČETNICIMA
000001 10/04/2022 No Comments
Vjerojatno ste čuli vic o redatelju koji plavuši pokušava objasniti čime se bavi, a ona mu odgovara: „Režija? Aha, to je ono; struja, plin, voda…“ Što je, u stvari, posao redatelja na filmu? Najlakše i ujedno najtočnije bilo bi reći: sve! To, naravno, ne znači da redatelj sve poslove obavlja sam, ali treba biti sa svime upoznat i aktivno sudjelovati u svim kreativnim segmentima. Baš kao ravnatelj tvrtke ili zapovjednik vojske, redatelj filma je u konačnici za sve odgovoran i kao autor potpisuje filmsko djelo.
Filmski posao gotovo bez iznimke uključuje timski rad. Za razliku od književnika, skladatelja, ili likovnih umjetnika, redatelj stvara u međuovisnosti o manjem ili većem broju suradnika pa mislim da možete pretpostaviti koje su poželjne karakterne osobine i socijalne vještine za to zanimanje.
Nezaobilazna i jedna od najvažnijih zadaća redatelja igranih formi je ono što se popularno naziva „rad s glumcima“. Iako praksa nažalost često pobija tvrdnju iz prethodne rečenice, držim da filmske uloge trebaju nastajati kao plod suradnje glumaca i redatelja. Dakle, uloga je rezultat sinergije koja se razvija tijekom procesa priprema, proba i, naposljetku, snimanja.
Nerijetko ćete čuti da neki redatelj „ne voli glumce“; ne posvećuje im osobitu pažnju, ne vidi potrebu za probama, nakon audicije i odabira ponovno ih susreće tek na snimanju i, ukratko, trudi se izbjeći ih kad god je to moguće. Pitam se zašto ti ljudi ne odaberu neko drugo zanimanje…
Komunikacija između redatelja i glumaca treba biti dvosmjerna, a nužan preduvjet je uzajamno povjerenje. Drugim riječima, opet suprotno mnogim slučajevima iz prakse, glumci nisu puki izvršavatelji redateljevih zamisli. Redatelj izlaže svoj koncept, o kojem je svakako poželjno kritički raspravljati. On (ili ona) pred glumce postavlja zadatke, a oni nude moguća rješenja, neka od kojih će možda iznenaditi redatelja i, premda odudaraju od njegove izvorne ideje, biti prihvaćena kao prikladnija ili jednostavno bolja.
Na snimanju redatelj s direktorom fotografije određuje poziciju kamere, kut i izrez, odnosno plan u kojem će se glumci vidjeti, a u montaži pak odabire repeticiju i duljinu trajanja pojedinog kadra, dakle na kraju on odlučuje o sudbini glumaca na ekranu. Za razliku od kazališta, gdje su glumci na izvedbama „prepušteni sami sebi“ i „mogu raditi što hoće“, na filmu je redatelj taj koji ima završnu riječ.
Dakle, za ulogu koju će glumac ostvariti dijelom je zaslužan, odnosno kriv, i redatelj.
Svrha priprema i proba je da spremni uđete u snimanje, koje bi u idealnim uvjetima trebalo biti puka egzekucija; izvršenje nečega prethodno uvježbanog i dobro pripremljenog. Temeljitim pripremama smanjit ćete vjerojatnost nepredviđenih situacija na setu, a samim tim i improvizaciju svesti na minimum, odnosno izbjeći neočekivane i neželjene probleme.
Tijekom priprema imat ćete prilike s glumcima nadugo i naširoko razglabati o pojedinostima vezanim uz likove koje tumače. Primijetit ćete da su neki glumci jako skloni takvim razgovorima i naprosto uživaju u detaljnom „seciranju“ lika, dok neki drugi žele čuti samo ono najnužnije za ulogu. U svakom slučaju, već kada uđete u fazu proba, a pogotovo na snimanju izbjegavajte dugačke elaborirane upute glumcima. Disciplinirajte se i naučite davati koncizne upute; kratke i jasne. Pokušajte u što manje riječi sažeti ono što tražite od glumca. Usred snimanja, između dviju repeticija, glumac se koncentrira na čitav niz radnji, riječi, misli i osjećaja. Uputa koju će u takvim okolnostima najbolje razumjeti je ona koja se sastoji od maksimalno dviju riječi.
Dakle, budite kratki i jasni! Jasno je da najveći problemi u radu na filmu nastaju kad redatelj ne zna što hoće. Ali kakva je korist kad redatelj koji zna što hoće ne uspijeva na razumljiv način prenijeti to svojim suradnicima? Rezultat je isti. To je poput genijalnog znanstvenika koji je loš pedagog. On je studentima beskoristan, a najbolje funkcionira kad je sam. Film je, kao što znamo, u pravilu timski rad i zbog toga redatelj ne može raditi sam. Jedna od odlika kvalitetnog redatelja su i dobre komunikacijske vještine. A najvažnija je jasnoća u prenošenju zamisli.
Zvonimir Rumboldt
https://www.facebook.com/zvonimir.rumboldt
Ostavite komentar
Vaša email adresa neće biti objavljena. obavezna polja su označena *