ŠKOLSTVU JE POTREBNA INVENTURA ODGOJNO-OBRAZOVNIH RESURSA
000001 07/07/2020 No Comments

Što biste mislili o šefu koji s vama površno obavlja razgovore (radi reda), daje vam zadatke, a malo upućuje, ne daje vam feedback kad bi trebalo, ne postavlja mogućnosti napredovanja, nema sustav nagrađivanja, osjećate da dosta toga ne razumijete, često vam pada motivacija, nemate osjećaj svrsishodnog stjecanja znanja, a još manje vještina, često osjećate kao da mu baš i nije stalo do vas, posla ili tvrtke?
E sad zamislite što mogu misliti učenici o nastavnicima koji funkcioniraju na sličan način (primjenjivo na odgojno-obrazovni proces, školu…), kako se osjećaju i kakve su posljedice za njih u sličnim okolnostima. Za razliku od vas koji možete dati otkaz ako ste nezadovoljni na poslu, učenici, naravno, nisu u mogućnosti dati otkaz u školi koju pohađaju, a ni smijeniti lošeg nastavnika.
Osnove funkcioniranja u društvu djeca stječu od najranije dobi – najprije u vrtiću pa onda u školi. Vrtić i škola nova su socijalna okruženja koja djetetu omogućuju razvoj socijalnih vještina i upravo je tu prilika za ponuditi djeci „svijet u malom“. Ako nam djecu uče loši nastavnici, nećemo baš profitirati kao društvo, a na djecu će to imati loše posljedice koje se mogu odraziti na više segmenata njihova života kao i na mentalno zdravlje.
Suvremene obrazovne teorije i prakse ukazuju na potrebu primjene novih pristupa u odgoju i obrazovanju, no prije svega valja pročešljati temelje odgojno-obrazovnog sustava kao i utvrditi koliko se poštuju obrazovna prava, a onda prionuti i ozbiljnijim procesima.
informationcroatia.com
Loši su nastavnici otrov za učenike, školu i društvo. Nažalost, ima ih svuda, u svakoj školi, diljem lijepe naše. Ima više razloga zašto su takvi nastavnici u školama. Prije svega sustav ne radi selekciju na samom početku obrazovanja. Nema selekcije kandidata pri upisu na učiteljske odnosno nastavničke studije. U sustavu visokog obrazovanja nedostaju kvalitetni resursi za razvoj praktičnih vještina studenata u radu s djecom, satnica posvećena praktičnom radu je nedostatna, a studijski programi često ne pružaju mogućnosti za stjecanje znanja i vještina suvremenih pristupa i metoda poučavanja. Ima tu još i drugih elemenata.
Motivacija je ključna u svemu pa tako i u poslu. Često možemo vidjeti motivirane i nemotivirane ljude na raznim poslovima. Pitanje motivacije radnika vjerojatno nije važno za svaku vrstu posla, ali kad govorimo o nastavniku tu ne bi trebalo biti nikakve dileme. Nemotiviran natavnik nikako ne može biti dobar nastavnik. U svom desetogodišnjem radu susrela sam brojne nastavnike. Prepoznajem njihovu razinu motivacije već kroz kratak razgovor. Prepoznajem dobre nastavnike i otrovne. Vjerujem da ih prepoznaju mnogi.
A gdje je onda problem, osim u krivom odabiru studija odnosno zanimanja? Bit će uvijek, nažalost, onih koji će upisati krive fakultete. Međutim, pitanje je tko će zaposliti takve nastavnike? Zaposlit će ih ravnatelji koji su slični kao oni, ali, najčešće i oni koji su dobili nalog da zaposle tog nastavnika. Tko može narediti zapošljavanje nastavnika? Pa to više nije nikakva tajna: netko iz političke opcije koja je vladajuća u lokalnoj zajednici. Tako to ide, jer i sam ravnatelj škole najčešće je odabran po političkoj šnjuri. I sve je dobro ako je na radno mjesto došao dobar nastavnik jer to je dobro za djecu. Škola postoji zbog učenika. Barem bi tako trebalo biti. Škola ne smije biti mjesto za uhljebljivanje loših nastavnika. Koliko sam puta čula da su neki nastavnici dolazili čak pod utjecjajem alkohola na sat. O lošim pristupima i kršenjima obrazovnih prava neću ni nastavljati.
Loši su nastavnici u školama jer im netko, naprosto, čuva leđa. Na uštrb djece provode se brojni procesi u mnogim odgojno-obrazovnim ustanovama. Loši su nastavnici otrov i svojim kolegama; degradiraju struku, često su ljubomorni na kolege koji dobro rade svoj posao i ne mogu podnijeti što ih učenici više cijene i vole. Ako su došli po političkoj liniji nisu previše uplašeni da bi mogli ostati bez posla iako već, naprimjer, i cijela zajednica zna da ne rade kako treba.
Dokle ćemo slušati priče o nesposobnim, nemotiviranim, lošim nastavnicima koji uništavaju generacije djece ne znam. Dokle ćemo se čuditi da netko ispred djece stavlja neke druge, a najčešće političke interese isto ne znam. Jedino što vjerujem da je našem školstvu potrebna inventura odgojno-obrazovnih resursa. Prije svega treba maknuti otrovne nastavnike iz škola, a onda možemo krenuti na ostalo. Ljudi su najbitniji resurs.
Ines Novak
https://www.facebook.com/ines.happy.0301
Ostavite komentar
Vaša email adresa neće biti objavljena. obavezna polja su označena *