ŠTO JE JOGA I KAKO DJELUJE – VODIČ ZA POČETNIKE

000001 13.03.2021. No Comments

ŠTO JE JOGA I KAKO DJELUJE – VODIČ ZA POČETNIKE

Joga je “sjedinjenje” ili “integracija” tijela i uma. Vježbe joge uključuju odgovarajuću izmjenu napinjanja (jačanje i mobilizaciju) i opuštanja mišića.
Joga, između ostalog, ima pozitivne učinke na pokretljivost, jačanje mišića i opću dobrobit. U kombinaciji s meditacijom i opuštanjem, joga također ima pozitivan učinak na simptome povezane sa stresom, pretilost ili simptome boli poput problema s leđima ili migrene. Još jedna prednost. Joga je prikladna za sve dobne skupine, jedan sat traje između 30 i 90 minuta i nudi – s odgovarajućim fokusom – priliku da se tijelo i um dovedu u sklad te s obzirom na to poboljša kvalitetu života u svakoj situaciji.

Kako započeti s jogom?

Prije nego što počnete s vježbom svakako biste sebi trebali postaviti pitanje: „Zašto se želim baviti jogom?“
Mogući odgovori bi mogli biti:
Joga bi mi trebala pomoći da se bolje opustim.
Jogom želim prevladati bolove u leđima.
Joga bi mi trebala dati unutarnji mir.
Namjerno si dopuštam malu osobnu pauzu!
…..
Odgovor mora biti vrlo jasan i precizan jer je vodič za vašu praksu. S vremena na vrijeme analizirajte vlastito vježbanje, kako biste provjerili služi li i dalje vašem cilju. Ako ne, prilagodite svoju praksu, isprobajte drugi stil ili učitelja joge. U tom kontekstu, također je važno da budete svjesni malog napretka na vašem putu.

Kada ste odgovorili na postavljena pitanja, sve što vam je još potrebno su:
neklizajuća prostirka, udobna odjeća i eventualno deka za vježbu opuštanja na kraju sata.

Klasična joga sastoji se od 5 elemenata:

Fizičke vježbe (asana)

Vježbe disanja (pranayama)

Prehrambene preporuke (vegetarijanska prehrana)

Unutarnja refleksija i koncentracija (meditacija)

Opuštanje

 

Klasični smjerovi joge su:

Hatha-Yoga: Kad se na Zapadu govori o jogi, obično se misli na pojam “Hatha-Yoga”. Kombinira snagu, izdržljivost i energiju te je najčešća vrsta joge koja se prakticira u zapadnom svijetu. Fokus je na tjelesnim vježbama i vježbama disanja. Cilj je razviti individualne programe vježbanja koje možete samostalno raditi kod kuće.
Ashtanga Vinyasa joga: Princip ovog dinamičnog joga stila dolazi od indijskog Sri Krishne Pattabhi Joisa (1915. – 2009.). Fizičke vježbe kombiniraju se sa skokovima i pokretima. U tu svrhu uči se posebna tehnika disanja.

Iyengar joga: Moćna vrsta joge razvijena u Indiji početkom 20. stoljeća, temeljena na držanju tijela i vježbama disanja (Pranayama). Uz to, postoje određena pomagala poput pojaseva, klupa, stolica ili prostirki, koja olakšavaju izvođenje određenih asana i usmjeravaju svijest upravo na aktivirana područja tijela. Vježbe se moraju izvoditi posebno korektno. Vježba se u grupi ili pojedinačno s učiteljem joge.

Sivananda joga: Otprilike 50 godina ovaj smjer joge kombinira klasične asane s vježbama disanja i opuštanja, kao i meditacijom i vegetarijanskim načinom prehrane. Osnova je pozitivan stav prema životu. Sivananda Yoga promiče vedrinu, koncentraciju, pokretljivost, ljubav prema životu i korisna je za suočavanje sa stresnim situacijama.

Integralna joga: U ovom se smjeru kombiniraju vježbe za držanje tijela, opuštanje, vježbe disanja i meditacije (slično Hatha jogi). Međutim, integralna je joga duhovnija od na primjer Hatha joge, pa je naglasak uvelike na kontemplaciji i meditaciji.

Kundalini joga: U Kundalini jogi stimulira se energija (Kundalini) koja počiva u zdjelici i na području kralježnice. Ponekad se asane iz Hatha joge i dinamični pokreti kombiniraju s vježbama disanja za čišćenje. Niz vježbi od oko 45 minuta dovršava se s 15 minuta meditacije.

Jnana Yoga: Prema dalekoistočnoj filozofiji, ovaj oblik korača “putem znanja”. Kroz učenje i znanje učitelja, student odražava i doživljava znanje meditacijom.

Karma joga: Karma joga je joga akcije. Ne uključuje nikakve posebne vježbe ili tehnike, već se usredotočuje na um ili na to kako nas vodi do djelovanja. Dakle, to je više psihološka škola života nego tjelesni trening. Učitelj podučava sposobnosti cjelovitog djelovanja u svakodnevnom životu. Bilo to u ophođenju s ljudima ili u zajedničkim aktivnostima. Cilj je postići unutarnju vedrinu, a time i novo samopouzdanje i spokoj.

Bhakti-Yoga: Bhakti-Yoga je posvećena odanosti Bogu, transformaciji s božanskim, poštovanju svih živih bića. Stoga je najvažniji element Bhakti Yoge meditacija, koja bi također trebala biti integrirana u svakodnevni život.
Posljednje tri vrste joge čvršće su usidrene u indijskoj tradiciji i kulturi.

Mladi smjerovi i mješoviti oblici:

Luna joga: zapadnjački smjer koji kombinira tradicionalne elemente klasične joge s tjelesnom terapijom. Fokus ovog smjera je na energiji zdjeličnog područja i funkciji zdjeličnih organa. Cilj je održati spolne organe zdravima, ali i zadržati vlastite sposobnosti za otkrivanje osobne kreativnosti.

Power joga: Power joga je moćan oblik joge. Klasični joga položaji drže se duže kako bi ojačali koordinaciju, ravnotežu i snagu i pravilno koordinirali disanje.

Tao Yin joga: kineska varijanta indijske Hatha joge naziva se Tao Yin joga. Fokus je na pravilnom disanju, kao i na jačanju želuca i kralježnice. Vježbe treniraju pokretljivost i elastičnost mišića, ligamenata i tetiva, tehnike opuštanja zaokružuju program.

Jogalati: Jogalate ili Yogilates® razvio je 1997. Amerikanac Jonathan Urla i sadrži kombinaciju joge i pilatesa. Joga vježbe se izvode na početku jedinice, a zatim se mišići ojačavaju pilatesom. Na  je okraju jedinice opet je slijed joge. Austrijanka Irmina Boltenstein pružila je ovom smjeru duhovne elemente, koji su postali poznati kao smjer “Yolata“. Cilj je prepoznati i otopiti blokade i osloboditi um.

Hormonska joga: Devedesetih je u Brazilu razvijen smjer “hormonska joga”. Ovo je kombinacija Hathe i Kundalini joge, ovaj oblik dopunjen je tibetanskim energetskim vježbama. Cilj je potaknuti ženske hormone. Hormonska joga posebno je korisna za žene sa simptomima menopauze; hormonska stimulacija znači da ima manje valunga ili poremećaja spavanja. No, hormonska joga preporučuje se i ženama koje imaju neispunjenu želju da imaju djecu; jača aktivnost jajnika i pokazalo se da ublažava menstrualne bolove. Hormonska joga nije prikladna za ginekološke bolesti poput raka dojke povezanih s hormonima, endometrioze, mioma, osteoporoze, kao ni za akutne bolesti srca, operacije ili tijekom trudnoće.

Dječja joga: Joga tehnike posebno dizajnirane za djecu poboljšavaju motoričke vještine kao i sposobnost koncentracije i izvođenja. Odgovarajuće vježbe joge “prilagođene djeci” sprečavaju posturalna oštećenja i loše držanje tijela i dobra su nadoknada za dulje vrijeme sjedenja u školi.

Joga za trudnice: Joga za trudnice je drugačija: Fokus vježbe je na nježnom istezanju i pravilnom disanju, što je važno za porod. Lagane vježbe jačaju ligamente i tetive, kao i kralježnicu za dobrobit majke i djeteta. Studije su također pokazale da smirene, opuštene majke imaju mnogo ugodniji porođaj bez komplikacija.

Poslijeporođajna joga također je dobra opcija nakon porođaja za jačanje mišića dna zdjelice, želuca i leđa. Možete započeti posebne satove joge oko 6 tjedana nakon porođaja, a idealno bi bilo nastaviti vježbati kod kuće dugoročno.

Joga 50+: Stariji ljudi često više nisu toliko fleksibilni koliko bi željeli biti. Zahtjevi svakodnevnog života također opterećuju um, dušu i živce. Tečajevi joge za zrele početnike dobra su investicija u zdravlje. Jačaju pokretljivost, štite od padova, poboljšavaju snagu (na primjer mišiće leđa) i cirkulaciju krvi te dovode do više vedrine i smirenosti.

Kad je vrijeme za pauzu od joge?

Kao za bilo koju drugu praksu vježbanja i za jogu se odnosi sljedeće: preskočite svoj program ako ste bolesni. Izlječenje je nježan process i traži odmor od pokreta ako bolujete od:
-prehlade, gripe ili drugih akutnih ili febrilnih bolesti
-akutnih bolova diska ili upale zglobova
-joga pomaže kod problema s kralježnicom, ali neke vježbe mogu biti i kontraproduktivne u slučaju oštećenja kralježničnog diska, razgovarajte sa svojim liječnikom o tome jesu li i koje vježbe joge prikladne za vas.

I na samom kraju želim naglasiti da je jako važno unaprijed obavijestiti učitelja o mogućim problemima s leđima ili drugim prethodnim bolestima i ne prekoračiti osobna ograničenja.

Ugodno putovanje u svijet joge želi Vam Darjana!

 

Darjana Cvjetković

certificirani učitelj joge i meditacije

www.daryana-yoga.com