VIDIM BOLJE. VOZIM SIGURNIJE.

000001 01.02.2019. No Comments

VIDIM BOLJE. VOZIM SIGURNIJE.

Stiglo nam je vrijeme godišnjih odmora. Mnogi će od vas sjesti za volan i krenuti put ljetnih odmarališta, na zasluženi odmor.

S druge strane, dosta vas je, zbog naravi posla kojim se bavite, zapravo i po nekoliko sati svakodnevno za upravljačem.

Ovaj sam blog posvetio svima vama koji ste često za upravljačem svoga limenog ljubimca.

Od svih osjetila, osjetilo vida najvažnije je za sigurnu vožnju. Pretpostavlja se da čak 90 % informacija tijekom vožnje dobivamo vidom. Vidom procjenjujemo prostor oko sebe u vožnji, udaljenost između vozila, prometne znakove… Jasno je da je uredan vid presudan preduvjet za sigurnu vožnju, no što je to zapravo „uredan vid“ i koji su to čimbenici koji čine urednu (ili lošu) funkciju vida kad je riječ o sigurnosti na cestama.

 Vidna oštrina

Poznata vam je ona ploča s brojkama i slovima kojom se provjerava oštrina vida čitanjem na udaljenosti od 5 ili 6 metara. Ako je uzrok neodgovarajuće vidne oštrine optička pogreška (tzv. greška refrakcije), vozač treba vid korigirati naočalama ili kontaktnim lećama i tako, pravilno određenom dioptrijom, postići normalnu vidnu oštrinu. Oštećenje vidne oštrine nastalo bolešću očne pozadine daleko se teže rješava i vrlo je često trajno nespojivo s vožnjom. Slabovidnost je još jedno stanje kada se iz više razloga vidna oštrina nije optimalno razvila u djetinjstvu. U tim slučajevima naočale ili kontaktne leće nisu od pomoći.

Vidno polje

Vidno polje je sveukupna slika oko nas koju naše oči vide. Ono je važno za periferni vid i orijentaciju u prostoru. Primjerice, vozač s oštećenim vidnim poljem uredno vidi vozilo ispred sebe, dakle ima urednu vidnu oštrinu, ali pritom ne može zamijetiti dijete koje istrčava sa strane na cestu. Stoga je teže oštećenje vidnog polja nespojivo s vožnjom. Nošenjem naočala ne možemo popraviti oštećeno vidno polje, no nošenjem neadekvatnih naočala inače uredno vidno polje, može učiniti neadekvatnim za vožnju. Ako provodite puno vremena na cesti, svakako bih vam preporučio naočale s EyeDrive lećama, specijalno dizajnirane za vozače, sa širokim vidnim poljem u svim zonama.

Raspoznavanje boja

Osim vidne oštrine i vidnog polja važan je element uredne funkcije vida tzv. kolorni vid, tj. sposobnost našeg osjetila vida da razlikuje boje.

Spušta se noć – naočale ostaju

Više je faktora koji čine specifičnost noćne vožnje u odnosu na vožnju danju: zbog mraka su sve funkcije vida napregnute do maksimuma; kontrasti između mraka na koji se oko adaptira i, primjerice, nadolazećih farova daleko su izrazitiji noću negoli danju, što sve dodatno otežava vožnju. Prema istraživanjima, gotovo svaki drugi vozač osjeća nelagodu zbog automobilskih farova koji dolaze u susret (izvor: 2002 Vision Imapct studija). Ako je nošenje pravilno određenih naočala nužno danju, to je još daleko važnije noću. A da bi noćna vožnja bila ugodna i sigurna, opet možemo zahvaliti razvoju i primjeni novih tehnologija u optičarskoj branši. Zahvaljujući tehnologiji Reflect Control, dizajnirane su leće koje filtriraju blještanje od automobilskih farova koji dolaze u susret i smanjuju blještanje koje dolazi od ulične rasvjete. Poboljšan je kontrast, vid je oštriji pa se lakše uočavaju detalji koji su izloženi blještanju, šire je vidno polje što iziskuje manje napora pri vožnji i time vožnju čini ugodnom i sigurnom.

 Suho oko

Vidljivost iz vozila koja ovisi o veličini prozora, njihovu razmještaju, čistoći, zatamnjenosti i sl., kao i vidljivost u vozilu (udaljenost instrumenata u vozilu i vidljivost upravljačke ploče) – sve su to čimbenici koji mogu utjecati na sigurnost u prometu i u slučajevima kad imate posve uredan vid i zdrave oči. Također, ako ste često i puno za upravljačem, povedite računa i o vlažnosti oka. Naime, dok vozimo, poglavito noću, učestalost treptanja nesvjesno se smanjuje – jer ne želimo izgubiti sliku na onaj djelić sekunde koliko traje treptaj. Samim time površina se oka isušuje jer je funkcija treptanja – održavanje oka vlažnim, nužna za dobar vid. Izbjegavajte usmjeravanje ventilacije izravno u oči što ih dodatno isušuje. Savjetujem također odabir naočala s većim okvirom koje su uz to bliže licu, a od pomoći mogu biti i kapi, tzv. umjetne suze.

Na kraju, želim vam ugodnu i sigurnu vožnju do vaših odredišta i dobro se odmorite!

 

Branko Kraljević

www.optikakraljevic.hr

 

 

 

Oznake :